Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Činnost Školního poradenského pracoviště je legislativně podpořena vyhláškou č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských. Aktivity ŠPP na naší škole zajišťuje výchovný poradce, školní metodik prevence.
Pracovníci :
Výchovný poradce:
Mgr. Lukáš Kubíček: kubicek@tgmbilovec.cz
Mgr. Vladimíra Wolf Kvitová: wolfkvitova@tgmbilovec.cz
Školní metodik prevence:
Mgr. Gabriela Paskerová: gabrielapaskerova@tgmbilovec.cz
Konzultace: po předchozí domluvě
Cíle:
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevence školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- ve spolupráci s třídními vyučujícími mapování a řešení nadměrné absence a neomluvené absence žáků
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- metodickou a poradenskou podporu učitelům i rodičům
- zajištění spolupráce pracovníků školy při jednáních se školskými poradenskými zařízeními
Činnosti jednotlivých pracovníků:
Výchovný poradce
- vedení agendy žáků s podpůrnými opatřeními
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními
- konzultace s žáky, rodiči, vyučujícími směřující k řešení problému, jež jsou v kompetenci výchovného poradce
- spolupráce s třídními vyučujícími a pedagogy
- odesílání žádostí o odborná vyšetření
- organizace úkonů při zavádění podpůrných opatření
- kariérové poradenství; vedení agendy přihlášek a zápisových lístků na střední školy
- předávání informací plynoucích ze změn legislativy
- koordinace spolupráce pedagogů při tvorbě IVP a naplňování podpůrných opatření
- intervence v krizových situacích
- vyhledávání žáků vyžadujících odbornou pomoc (vyšetření v PPP, SPC, psycholog apod.)
- spolupráce se zákonnými zástupci
- účast na jednání výchovné komise
Další rozsah práce výchovného poradce je popsán v příloze č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 Sb.
Metodik prevence
- Koordinace realizace aktivit školy zaměřených na prevenci patologický jevů (záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších).
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
- Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
- Individuální a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně - vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
- Vyhledávání žáků s rizikem či projevy rizikového chování - poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
- účast na jednání výchovné komise
Poskytování podpůrných opatření a poradenských služeb vychází z platné legislativy.
Úzká a přímá spolupráce pracovníků ŠPP má za cíl co nejefektivněji poskytnout žákům, rodičům i pedagogům své služby.