Projektové vyučování pro naše žáky na ZŠW – seznamte se, prosím
Co je projektová výuka, projektové vyučování?
Je tato metoda vyučování vhodná pro žáky se zdravotním postižením mentálním?
K čemu je tato forma výuky vůbec dobrá, pochopí z toho žáci vůbec něco? ANO, ANO, ANO.
Projektové vyučování je metodou výuky, která je založena na projektové metodě s prvky zkoumání, objevování, vyhledávání, porovnávání ad. Složitosti vynecháme a pro výuku našich žáků zvolíme projektové činnosti, které tuto výukovou cestu – strategii podpoří.
Projekt obsahuje obvykle stanovení konkrétního cíle a promyšlený postup činností, které nás k němu vedou. Z hlediska cílů stanovených pro žáky našich speciálních tříd (také základních škol praktických) je potřebna mít na zřeteli jejich dostupnost, konkrétnost, kdy cíl má odpovídat zkušenostem žáků, jejich zájmům, přáním a schopnostem. Pro naše žáky je důležité spojení dostupnosti a propojení poznatků s praxí, vzdělávání v těsném spojením se životem. Právě projektová metoda řeší problémy, které vycházejí ze skutečného, praktického života, a znovu je do života vrací.
Význam pro naše žáky je v tom, že projektová výuka využívá sociálních metod při učení – do popředí vstupují osobní vlastnosti žáků, jejich chování a mezilidské
vztahy při dosahování společného cíle. Projekty pomáhají rozbít pomyslný kolotoč školních
neúspěchů, dokonce se podílí na účelném využití volného času.
Také pro tento školní rok volíme 4 projektové dny, které budou tematicky odpovídat významným dnům reálného života:
1. PODZIM V PŘÍRODĚ – ŽIVOT PŘED ZIMOU
2. VÁNOCE – RODINA, VZTAHY, LÁSKA
3. VELIKONOCE – ZROZENÍ ŽIVOTA
4. LÉTO – VOLNÝ ČAS A JEHO VYUŽITÍ
V. Wolf Kvitová, vyučující