Podzim v přírodě - vyučování v přírodním prostředí – význam prožitkového učení – třída I. D

27.10.2025

Také žáci naší spojené prvostupňové třídy se jedno páteční říjnové dopoledne učili o podzimním období přímo v přírodě. Největší ocenění prožitého dne mi přinesla otázka žáka 1. r. při cestě zpět do školy, tedy těsně před závěřem vyučování: "A MŮŽEME TOTO VŠECHNO DĚLAT I ZÍTRA?" Není většího ocenění než otázka malého dítěte, jestli můžeme vše opakovat, nejlépe hned zítra. Děkujeme. 

A to nejen v blízkém okolí školy formou vycházky, ale tzv. projektovými prvky vyučování. Propojili jsme poznávání, objevování a získávání základních poznatků o přírodě a místní krajině pěší turistikou k určenému cíli, areálu Střelnice. Asfaltovou cestu vystřídalo pole za tzv. místním Radotínem, odkud je vidět krásné okolí našeho města. Žáci sami v dálce objevili např. rozhlednu v Bílově, kam se chystáme jít na jaře. 

V našem cíli  – bíloveckém areálu Střelnice – jsme strávili přestávku k posilnění svačinou. Určené činnostní úkoly s pohybovým prvkem byly příjemné – podzimní větř´ík občas zafoukal silněji. Vybrané fotografie dokumentují cca 5km trasu, ale také zmíněné plnění úkolů. Sběr přírodnin – kaštanů, listů, šípků, žaludů, pozorování přírody a živočichů, vyhledávání zajímavostí, které působí na naše smysly – chvíli soustředěně naslouchat, dívat se, mlčet, pak třeba zavřít oči, nadechnout se zhluboka, cítit podzimní čas, obejmout strom – RELAXACE. 

Pro jednoduchý popis podzimních viditelných změn v přírodě jsme zvolili fotodokumentaci, a to výběrem vhodné přírodniny k nafocení. Žáci sami určili a jednoduše zdůvodnili, co chtějí vyfotit. Na zhlédnutí všech fotografií se pak v dalších dnech podívali jak při výuce naukových předmětů, tak při výuce Informatiky. Naše webové stránky jsou praktickým informačním  systémem, ve kterém se žák učí orientovat, získávat informace, se kterými může při prezentaci příspěvků s vyučujícími také pracovat, který mu poskytuje  zpětnou vazbu formou např. fotodokumentace v oblasti učení, který je prostě náš z "Wolkerky" a také "TéGémMky". 

marginwidth="0" max-width="100%" sandbox="allow-forms allow-modals allow-orientation-lock allow-popups allow-same-origin allow-scripts" scrolling="no" style="border: none; max-width: 100%; max-height: 100vh" allowfullscreen="" mozallowfullscreen="" msallowfullscreen="" webkitallowfullscreen="">allowfullscreen="" mozallowfullscreen="" msallowfullscreen="" webkitallowfullscreen="">

Pro zdraví nás všech je neméně důležité výše zmíněné relaxační vnímání podzimního období s prvky zdravého životního stylu – chůze, otužování, pobyt v přírodě. 

Jako vysoce ceněný považujeme sociální prožitek žáků při této formě výuky, při společných projektových činnostech. Aktivity vedly ke vzájemné podpoře, touze "jít spolu" a "povídat si", na chvíli se zastavit, prostě zpomalit v čase výuky vnímáním přírody a především "sdílet".  Po příchodu do školy jsme si ve skupinkách vyplnili přírodovědný list (alfa box), který shrnoval, co jsme při svém putování přírodou viděli, pozorovali, poznali. 

A naší paní učitelce, vyučující ČP/VV, předali nasbírané podzimní listy k dalšímu využití. Pracovně-výtvarné tvoření s p. uč. M. Stružovou – viz foto níže. V. Wolf Kvitová

Základní škola a Mateřská škola T. G. Masaryka Bílovec, Ostravská 658/28, příspěvková organizace

Tel.: 556 410 836          sekretariat@tgmbilovec.cz          Bankovní spojení: 3000938801/0100