Navlékání korálků? VIZUOMOTORICKÁ KOORDINACE aneb JÁ SÁM :)
VIZUOMOTORIKA – schopnost koordinace zraku a pohybu jako nezbytné propojení TOHO, co člověk vidí, S TÍM, jak na to jeho ruka reaguje.
Vizuomotorická dovednost je důležitá pro kreslení, psaní, matematiku, ale také pro běžné životní činnosti při manipulaci s předměty – jejich uchopování, např. zapínání knoflíků, zipů na oblečení, zavazování tkaniček, oblékání ponožek, zapínání pásku, používání nástrojů, pomůcek a předmětů denní potřeby. Jak vzít hrníček na čaj, jak do hrníčku nalét čaj, jak hrníček zvednout k ústům...
Děti ke zvládnutí těchto činností vedeme cíleně, kdy rozvíjíme grafomotoriku – zdokonalujeme řízení pohybů ruky na základně zrakových vjemů (spolupráce OKO - RUKA), formujeme rozpoznávání vizuálních informací rozlišováním tvarů, velikostí, barvy – tzv. kvalitativních vlastností a znaků prvků.
Celková úroveň vizuomotorických dovedností se může odrazit pozitivně/negativně do sebevědomí dítěte. Kdo by to byl řekl?
Dětská samostatnost se zvládáním běžných sebeobslužných činností je ukazatelem dobré spolupráce OKO - RUKA a zvládání běžných praktických úkolů je pro dítě motivujícím prvkem – "zvládnu to, umím to, dokážu to, já sám".
Je potřeba vizuomotorická cvičení púrovádět cíleně ve všech vzdělávacích aktivitách napříč všemi vyučovacími předměty, a to nejen prvostupňového vzdělávání., využívat hrové činnosti s předměty při manilupaci, kreativní činnosti pracovního a výtvarného charakteru i pohybově koordinační cvičení v průběhu výuky nejen Tělesné výchovy. V. Wolf Kvitová (text), M. Stružová (výuka, foto)
